Od ledna do února 2020 se budou v třemošnickém podniku DAKO-CZ vyrábět elektromechanické brzdové jednotky včetně řídící jednotky a záložního zdroje pro nové tramvaje vyráběné společností Modertrans Poznaň. Hodnota zakázky se pohybuje okolo 10 milionů korun. Brzdovými systémy a komponenty DAKO bude osazeno celkem patnáct dvoupodvozkových moderních jednočlánkových tramvají s označením Moderus BETA MF, které budou nasazeny v Katovické aglomeraci.

„Těší nás, že se partnerství se společností Modertrans stále prohlubuje. Naši vzájemnou spolupráci jsme započali již v roce 2007. První větší zakázku jsme realizovali v roce 2014 pro projekt modernizace tramvají TATRA RT6N1 a od té doby postupně získáváme další a další nové projekty. Poslední dvě zakázky jsou navíc specifické tím, že se jedná o produkty šetrné k životnímu prostředí,“ řekla Dagmar Matúšová, generální ředitelka DAKO-CZ.

„Produkty propagujeme pod označením WE BRAKE GREEN,“ doplnila.

Tramvaje s brzdovými systémy od DAKO-CZ jezdí v polské Poznani již nyní. V provozu je 14 tříčlánkových tramvají TATRA RT6N1 a k dnešnímu dni 28 moderních pětičlánkových tramvají Moderus GAMMA LF 02AC a LF 03ACBD z celkového počtu padesáti objednaných, na které společnost DAKO-CZ dodala hydraulický a elektromechanický brzdový systém.

„V aktuálním projektu je použita elektromechanická brzdová jednotka, která je určena pro brzdění tramvajových vozů s brzdou umístěnou na štítu trakčního motoru, kde plní funkci brzdy dobrzďovací, záchranné, zajišťovací a parkovací. Jednotka je pasivního typu a je vybavena mechanickým systémem nouzového odbrzdění,“ popsal vedoucí projektu Luděk Štoček.


Výhody elektromechanické brzdové jednotky:

malé rozměry, řešení vhodné do nízkopodlažních tramvají;
odpadá olejové hospodářství –tj. snižují se provozní náklady;
jde o ekologicky šetrné řešení tzn. Green solution technologie;
dodávka je včetně elektroniky, respektive řídící jednotky;
jediné médium na tramvaji – BRAKE BY WIRE.


Elektromechanická brzdová jednotka patří mezi nová ekologická řešení pro tramvaje.

Součástí systému elektromechanické brzdy jsou i řídící elektronické jednotky DAKO iRB-05.1, které byly podrobeny náročným zkouškám ve zkušební laboratoři společnosti DAKO-CZ a zákazníkům je tak nabízeno prověřené technické řešení.


Osazení jedné tramvaje Moderus BETA MF se skládá z:

–              4 ks brzdových kotoučů,

–              4 ks elektromechanických brzdových jednotek,

–              2 ks řídících jednotek elektromechanické brzdy iRB-05.1,

–              1 ks baterie DST-01 (záložní zdroj).


(pel)