Služby sdílené ekonomiky v ubytování, dopravě, využití kanceláře i financích už využilo 40 % obyvatel Česka. Bodují u nich hlavně díky úspoře nákladů. Vyplynulo to z květnového průzkumu IPSOS pro Zonky využívají sdílenou ekonomiku, i když si to někdy ani neuvědomují. Její princip totiž zná 34 % oslovených, tedy paradoxně o něco méně, než kolik z nich už s ní má zkušenosti.

Informovala o tom Jana Pokorná, tisková mluvčí Zonky a Air Bank.

Nejčastěji si lidé slžby sdílené ekonomiky spojují s dopravou a ubytováním. Necelá čtvrtina lidí do ní řadí i finanční služby, přičemž mezi značkami z oblasti sdílené ekonomiky znají dotázaní nejčastěji právě Zonky. Největší výhodou sdílené ekonomiky je podle nich úspora nákladů, pro kterou by využití těchto služeb zvážili 3 z 5 lidí.


„Podíl těch, kteří už někdy využili některou ze služeb sdílené ekonomiky, vzrostl oproti našemu obdobnému průzkumu před třemi lety o pět procentních bodů. Větší zkušenosti s nimi stále mají především mladí ve věku do 25 let. Zájmu o služby sdílené ekonomiky si ale všímáme i u starších věkových skupin. Mezi dotázanými ve věku 54 a více let je využila už čtvrtina lidí. Zkušenosti s nimi také díky jejich širší nabídce mírně převažují v Praze,“ říká Petr Šmíd, vedoucí Oddělení výzkumu Air Bank.



Hlavní výhodou sdílené ekonomiky, kdy lidé poskytují k dočasnému užívání svůj majetek nebo služby jiným lidem, je podle tří čtvrtin (73 %) dotázaných úspora nákladů. Ta je pro Čechy podle průzkumu Zonky dlouhodobě důležitá, hlídat si své výdaje se totiž snaží 57 % z nich.

A další třetina (34 %) se o to nyní snaží více než jindy kvůli současné ekonomické situaci, ovlivněné pandemií nebo rostoucí inflací. Kdyby osloveným k úspoře peněz měla pomoci právě sdílená ekonomika, většina lidí by využití takových služeb zvážila.



Mezi dalšími výhodami sdílené ekonomiky respondenti vyzdvihují také jednoduchost, ochranu životního prostředí a udržitelný rozvoj, ale třeba i podporu mezilidských vztahů. Sami už nejčastěji využili například ubytovací služby či spolujízdu, sdílená kola, koloběžky nebo auta, ale rovněž i finanční služby, jako jsou třeba P2P půjčky.


.


Zkušenosti mají také se sdílením kanceláří nebo nářadí. Dotázaní se zároveň ve čtvrtině případů do sdílené ekonomiky buď již zapojili i jako poskytovatelé těchto služeb, anebo o tom do budoucna alespoň uvažují.

Průzkum Zonky realizovaný výzkumnou agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v květnu 2022 na reprezentativním vzorku 1 050 respondentů.

Online P2P platformu Zonky pro půjčování a investování provozuje společnost Air Bank a.s., člen skupiny PPF. Fungování Zonky je od začátku založeno na spojování lidí, kteří si chtějí výhodně půjčit, s lidmi, kteří chtějí investicemi do půjček smysluplně zhodnotit své finance.

Jednoduchými procesy, férovým přístupem a využitím moderních technologií se Zonky podílí na kultivaci českého finančního trhu. Za svou činnost také získává četná ocenění, značka se například pravidelně umisťuje na stupních vítězů Indexu odpovědného úvěrování, který vydává nezisková organizace Člověk v tísni.

Zonky je součástí skupiny PPF.

Skupina PPF je aktivní ve 25 zemích. Investuje do řady odvětví, od finančních služeb přes telekomunikace, média, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Svůj růst staví na rozvíjení tradičních i nových odvětví, budování moderní infrastruktury, digitální ekonomiky a propojení českého talentu a schopností s globálními příležitostmi. PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina vlastní aktiva ve výši 39,7 miliard eur a zaměstnává celosvětově 94 000 lidí (k 31. 12. 2020). (sfr)