Obce ve středních Čechách bojují proti stavbě vysokorychlostní trati (VRT), která má být vybudována mezi Prahou a Brnem a Prahou a Drážďany. Obce na Kolínsku a Kutnohorsku už v únoru proti záměru zveřejnily petici, chystají memorandum a hodlají se bránit. A proti záměru jsou i místní zemědělci, kteří přijdou o nejúrodnější půdu v ČR a trať jim zničí zavlažovací systémy. 

Informovaly o tom Novinky.cz.

Lidé se bojí ztrát zdrojů pitné vody a toho, že část trati má být postavená zcela nová mimo stávající kolejiště, a tak přijdou o další zemědělskou půdu, která je nejúrodnější a nejhodnotnější v Čechách.

Vadí jim také, že většina obyvatel nebude mít z trati žádný přínos, protože kolem nich budou rychlovlaky jen projíždět, ale nebudou zastavovat.

Starostka obce Kounice nedaleko Českého Brodu Miroslava Sochorová pro Novinky uvedla, že s nimi nikdo nechce jednat, jen jim úřady vyhrožují paragrafy a přikazují.

Místní obyvatelé upozorňují i na to, že navržená trasa protne ochranné pásmo u jejich zdroje pitné vody. Na Kutnohorsku vede dokonce přes přítoky Želivky, která je zdrojem vody i pro Prahu.

Ptají se také, proč Správa železnic místo pustošení krajiny a budování nové trati raději nezrekonstruuje tu stávající.

A proti rychlovlakům nejsou jenom obce, ale také zemědělci. I oni upozorňují na zničení krajiny a zemědělské půdy, ale trať jim také přetne a zničí zavlažovací systémy.

Agrární komora ČR vyzvala ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO), aby byli zemědělci více zahrnuti do rozhodování o rychlotrati.

Jak dříve napsal server Seznam Zprávy, s tzv. severní variantou dráhy, která povede přes Polabí a Kutnohorsko až do Jihlavy, se dlouhé roky vůbec nepočítalo. Vše se však změnilo loni, kdy řadu obcí zaskočilo, že ji Správa železnic po téměř 20 letech vybrala namísto dlouho preferované jižní cesty kolem Benešova a vodní nádrže Švihov.

Úseky zvané VRT Polabí a VRT Moravská brána jsou první dva, kde se má začít stavět už v roce 2025. První vlaky by podle plánů Správy železnic na trati vyjely v roce 2028. (pel)