Piráti žádají americký Kongres o prošetření možných rizik souvisejících s prodejem CME skupině PPF Petra Kellnera. Bojí se prý čínské propagandy v médiích, protože miliardář potřebuje s Číňany dobré vztahy.

Piráti se snaží skupine PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera překazit nákup společnosti Central European Media Enterprises (CME). Senátor Lukáš Wagenknecht a poslanec Jan Lipavský (Piráti) poslali dopis americkému Kongresu, ve kterém žádají prošetření prodeje mediální sítě. Hrozí podle nich riziko, že Nova začne šířit čínskou propagandu.

Piráti o tom informovali v tiskové zprávě.

„Taková akvizice, díky které by Petr Kellner získal tyto televizní stanice, by zvýšila možná rizika opětovného zásahu a šíření čínské propagandy na území ČR a dalších států našeho regionu, které jsou členy NATO a EU,“ uvedl Wagenknecht.

Uvedená rizika mohou podle něj vyvolávat vnitřní rozpory a ohrožovat nebo omezovat demokracii celého regionu střední a východní Evropy.

„Je to dělání pročínského kozla mediálním zahradníkem. Pokud by Kellnerova PPF skutečně televizní stanice využívala k šíření pročínské propagandy, mělo by to dalekosáhlé důsledky, především pro svobodu slova a nezávislost médií v regionu,” řekl Lipavský.

Podmínkou dokončení transakce je získání souhlasu akcionářů společnosti CME, Evropské komise a národních regulátorů v některých ze zemí, kde CME působí.

Soukromá americká společnost rozhodne, zda vlastnictví mediální skupiny přejde do společnosti s úzkými vazbami na Čínu a její kapitál. Proto se senátor mimo politiků obrátil také na akcionáře mediální skupiny CME.

Na konec února tohoto roku je plánovaná valná hromada CME, na které by mělo padnout rozhodnutí o prodeji.

Dobré vztahy s Čínou jsou pro Kellnerův byznys klíčové. Home Credit získala v roce 2014 za podpory vrcholných českých politiků celostátní licenci, která jí umožňuje v miliardové velmoci poskytovat lidem nebankovní půjčky.

CME je jednou z předních mediálních a zábavních společností střední a východní Evropy. Vysílá na 30 televizních kanálech, a to jak v modelu volně dostupných, tak placených kanálů, a oslovuje 45 miliónů diváků.